«Hva koster det?» - et enkelt spørsmål, med et komplekst svar
- Jan E. Slåtto-Jensen
- 25. nov.
- 4 min lesing
Når dette spørsmålet kommer, er det som oftest veldig vanskelig å svare - på sparket. Det har de aller fleste stor forståelse for. Når varer leveres sammen med tjenester, er prisen mer enn bare et tall. Den handler om kvalitet, trygghet, tid og skreddersøm.
Her forklarer jeg hvorfor – og gir deg tre konkrete priseksempler, hvor alt er inkludert og basert på virkelige leveranser vi har gjort.
Hvorfor er ikke prisen alltid fast?
Når du kun kjøper en vare, er prisen enkel å se. Men når du kombinerer produkter med installasjon, montering, opplæring, drift og support - blir bildet mer sammensatt. Hver forespørsel og hvert prosjekt er unikt. Faktorer, som i stor grad påvirker tid, gjør det umulig å gi en helt nøyaktig pris på forhånd.
Tekniske utfordringer - som kan oppstå underveis i prosjektet
Kundens ønsker og tilpasninger - som ofte endrer seg etter monteringen er i gang
Koordinering og samarbeid med andre fagfolk - i typiske nybygg- og oppussingsprosjekter

Estimater gir trygghet
I enkelte tilfeller kan vi gi en fastpris på montering og installasjon, men i 8 av 10 prosjekter må vi gi et estimat på tjenestene. Det er aldri et tilfeldig tall og bl.a. basert på:
Profesjonell befaring – vi ser på forholdene og avklarer detaljer
Dialog med kunden – vi kartlegger behov og forventninger
Lang erfaring - etter 25 år i bransjen har vi lært endel ifm tidsbruk i ulike scenarioer
Samhandling med andre involverte parter – for å sikre helhet og kvalitet
Dette gir deg et realistisk bilde av kostnadene, samtidig som vi beholder fleksibiliteten som kreves for å levere kvalitet. Det er viktig for oss å levere imponerende resultater og for å få alt montert og installert på en perfekt måte, som vil gjøre deg stolt, slurver vi aldri. Vi haster ikke, men bruker den tiden det tar.
Slik jobber vi
Kartlegging av behov - vi intervjuer kunden, lytter og gir råd
Befaring på stedet – vi gjør nøyaktige vurderinger av alle detaljer
Løsningsforslag og tilbud – basert på lang erfaring og de faktiske forhold
Avtaleinngåelse - dokumenter og bestilling bekreftes
Planlegging, koordinering og installasjon – vi sikrer at alt går sømløst
Overlevering - vi tilbyr opplæring som sikrer riktig bruk av utstyret
Drift og support - vår nære og personlige oppfølging sikrer investeringen din
Tre priseksempler fra virkeligheten
I følgende 3 eksempler, finner du en totalpris - hvor absolutt alt er inkludert. Prisene er eks mva og pr måned - ved leie/leasing i 36 måneder.
Du bør velge leie/leasing!
Jeg anbefaler, på det sterkeste, å velge leie/leasing - bl.a. fordi denne type utstyr etter 3 år er utdatert. Teknologien er i en fantastisk rask utvikling. Om du ønsker å være en moderne og oppdatert bedrift, bør du fornye slike løsninger fortløpende.
Velg heller leie/leasing - og få et mer forutsigbart og fast kostnadsbilde. Den kapitalen som du ville brukt ved "fakturakjøp" (og hvert 3. år), bør du heller bruke på andre vekstskapende aktiviteter - som feks markedsføring, nye nettsider, en deltidsansatt etc
Eksempel 1 - Typisk møterom (ca 15m2):
Et typisk og moderne møterom for inntil 7 personer (ca 15m2), med imponerende og fremtidssikkert funksjonalitet. Med denne løsningen, kan hvem som helst bruke rommet med akkurat den plattformen, laptopen, nettbrettet eller mobiltelefonen vedkommende har. Dette er

Komponent | Beskrivelse/Funksjonalitet |
Skjerm | 1 stk 75-tommer PRO-skjerm |
Møteromsystem | -MTR-A (Microsoft Teams Room, on Android) -BYOD-modus (Bring Your Own Device) -Trådløs og kablet skjermdeling |
Lyd og video | Kraftig lydplanke med integrerte mikrofoner, høyttalere og 4K AI-kameraer, med funksjonalitet som bl.a. SpeakerTracking, AutoFraming, IntelliFocus, VideoFencing etc |
Whiteboard | Fysisk whiteboard 3x2 meter + whiteboardkamera |
Betjeningspanel | Touchpanel på bordet for full kontroll og brukervennlighet |
Digitalt romskilt | Touchpanel utenfor rommet som bl.a. viser tilgjengelighet |
Romsensor | Takmontert sensor som automatisk slår på systemet ved bevegelse i rommet, samt monitorering av bl.a. romtemperatur og luftkvalitet (som vises på romskiltet utenfor rommet) |
Skyregistrering | Fjernstyring og support av hele systemet |
Tjenester | Befaring, levering, montering, installasjon og opplæring |
Drift og support | 36 måneders avtale |
Pris pr mnd | kr 3.598,- |
Eksempel 2 - Store møterom og styrerom (ca 30m2):
Et stort møterom eller styrerom, med plass til inntil 20 personer rundt bordet. De hvite strekene i bildet visualiserer tak/himling og plassering av takmikrofoner og takhøyttalere. Med følgende løsning får man det ypperste innen avanserte, brukervennlige og profesjonelle møteromsystemer for store møterom og styrerom.

Komponent | Beskrivelse/Funksjonalitet |
Skjerm | 2 stk 85-tommer PRO-skjerm |
Møteromsystem | -MTR-W (Microsoft Teams Room, on Windows) -BYOD-modus (Bring Your Own Device) -Trådløs og kablet skjermdeling |
Lyd og video | -2stk 4K PZT AI-kameraer, med bl.a. SpeakerTracking, AutoFraming, IntelliFocus og fantastisk optisk zoom -2 stk takmikrofoner innfelt i himlingsplater, for optimalt lydopptak i hele rommet -4 stk takhøyttalere innfelt i himlingsplater, for imponerende lyd i både |
Whiteboard | Fysisk whiteboard 3x2 meter + whiteboardkamera |
Betjeningspanel | 2stk touchpanel på bordet for full kontroll og brukervennlighet |
Digitalt romskilt | Touchpanel utenfor rommet som bl.a. viser tilgjengelighet |
Romsensor | Takmontert sensor som automatisk slår på systemet ved bevegelse i rommet, samt monitorering av bl.a. romtemperatur og luftkvalitet (som vises på romskiltet utenfor rommet) |
Skyregistrering | Fjernstyring og support av hele systemet |
Tjenester | Befaring, levering, montering, installasjon og opplæring |
Drift og support | 36 måneders avtale |
Pris pr mnd | kr. 9.960,- |
Eksempel 3 - Infoskjermer i resepsjon og kontorlandskap:
Infoskjermer for resepsjon og andre strategiske plasseringer i kontorlokaler. Priseksempelet er fra en leveranse til et hotell. Infoskjermløsningen er fra markedsleder PLAYipp og vi tar ansvar for og produserer alt av layout, design og innhold som skal vises på skjermene - samt drift og support i hele avtaleperioden (3 år).

Komponent | Beskrivelse/Funksjonalitet |
Skjerm | 4 stk Samsung Signage 24/7 65-tommer |
Lisenser | 4 stk PLAYipp Signage (36 mnd) |
Tjenester | Befaring, levering, montering, installasjon og opplæring |
Drift og support | Løpende support og innholdsproduksjon i 36 mnd |
Pris pr mnd | kr 6.270,- |

Klar for å komme i gang?
Når du velger oss, får du:
Åpenhet om kostnadsbildet
Profesjonell rådgivning
Skreddersydde løsninger
Personlig og profesjonell oppfølging
Vi tror på kvalitet, trygghet og gode relasjoner. Derfor er vår tilnærming alltid basert på tett dialog og et personlig og trygt samarbeid.
Kontakt oss i dag for en uforpliktende befaring – så finner vi den beste løsningen for deg!
Ring nr 488 488 10 eller send en epost til hei@avsignage.no


Kommentarer